Projeksiyon cihazında için hangi formatı seçmeliyim?

Önemli bir karar: en iyi ekran formatı nedir?

Bu günlerde geleneksel bilgelik, yeni bir ev sinemasının 16:9 projektöre ve 16:9 ekrana sahip olması gerektiğini söylüyor. Çoğu insan için bu kesinlikle doğru. En yeni plazma ve LCD düz ekran TV'lerin neredeyse tamamı 16: 9 formatındadır ve ev sineması için tasarlanan video projektörlerinin çoğu da vardır. Ama sadece 16: 9 fiili hale geldi standart, bu sizin için doğru olduğu anlamına gelmez. Dikkate değer iki iyi alternatifiniz var-çok büyük bir ekran 4:3 veya süper geniş ekran 2.35:1. Bu formatlardan hangisi sizin için en iyisidir? Her şey yapmak istediğiniz uzlaşmalara ve ev sineması deneyiminizi nasıl yönetmek istediğinize bağlıdır. Bu makalenin amacı, seçeneklerinizi tanımlamak ve hangi yöne gideceğinize karar vermenize yardımcı olmaktır.

Konsepte yeniyseniz, 16:9 veya 4:3 veya 2.35:1 formatları hakkında konuştuğumuzda, video görüntüsünün dikdörtgen şekli veya en boy oranı olarak adlandırılan şey hakkında konuşuyoruz . 50'li yılların ortalarından beri var olan standart TV, 4:3 en boy oranına sahip. Bu, resmin her üç birim yükseklik için 4 birim genişliğinde olduğu anlamına gelir. Bu arada, yeni HDTV standardı, her 9 birim yükseklik için 16 birim genişlik olan 16:9'dur. Yani HDTV'NİN 16: 9'u, nispeten konuşursak, eski Tv'lerden yatay olarak daha geniş olan ve neredeyse Kare görünen bir dikdörtgendir.

Sorun şu: herhangi bir TV veya projektör kendi yerel biçiminde geliyor-genellikle 4:3 veya 16: 9. Öte yandan, filmler ve videolar birçok farklı En Boy oranı biçiminde gelir. Normal TV'ye yönelik TV programları ve videoları 4:3 formatında yapılır, genellikle "1.33" olarak gösterilir, çünkü 4 3 = 1.33'e bölünür. Öte yandan, HDTV için yapılan programlar 16: 9 biçimindedir, bu da 1.78'dir (16, 9 = 1.78'e bölünür). Ancak, bunlar video materyalinin geldiği tek iki format değildir. DVD'deki filmler, müzik videoları ve diğer içerikler de dahil olmak üzere çeşitli formatlarda gelir 1.33, 1.78, 1.85, 2.00, 2.35, 2.4, 2.5, ve böylece. Bu nedenle, 4:3 veya 16:9 veya 2.35 olsun, hangi ekran türünü alırsanız alın, yerel karesinde izlemek istediğiniz tüm video materyallerine uymaz. Mükemmel bir çözüm olmadığından, sisteminizi kurmanın doğru yolu nedir?

Basit cevap şudur. Çoğu insan 16:9 ekranını tercih eder, çünkü çok fazla posta kutusu veya sütun kutusu olmadan birçok film formatına uyan iyi bir uzlaşmadır, tüm HDTV programlarına mükemmel bir şekilde uyduğundan bahsetmez. Ama 4:3 veya 2.35:1 ile gitmek isteyebilirsiniz. Bu biçimlerin her birinin bazı avantajları vardır ve her birinin uzlaşmanız gereken sınırlamaları vardır. Biri doğal olarak diğerlerinden daha iyi değildir-onlar sadece farklıdır. Bu yüzden her birinin avantajlarına bir göz atalım.

Seçenek 1: 16: 9 ekran

HDTV programlama ana görüntüleme materyalinizse, kararınız basittir. 16:9 ekranındaki 16: 9 projektör, HDTV görüntülemeyi optimize etmek için açıkça en iyi kombinasyondur. Yeni HDTV programlaması 16:9'da, bu nedenle görüntü 16:9 ekrana mükemmel bir şekilde uyuyor ve her şey yolunda.

16:9 ekranda 2.35 Film görüntüleme

DVD filmleri söz konusu olduğunda dikkate alınması gereken bir biçimlendirme sorunu olduğunu unutmayın. Birçok film 16: 9'dan daha geniştir. Örneğin, Seabiscuit, Yüzüklerin Efendisi, Kurtlarla danslar, Mezar taşı, beşinci Element, U-571, Amerikan güzelliği ve Star Wars/Phantom Menace (birkaç isim) hepsi 2.35:1, 1.78:1 değil. Bu filmleri 16:9 ekranda görüntülediğinizde, ekranın üst ve alt kısımlarında siyah çubuklar olacak ve her çubuk resim yüksekliğinin yaklaşık %12'sini oluşturacaktır. Çubuklar 4:3 ekranda olduğu kadar büyük değil, ama yine de oradalar.

Çubukların ne kadar görünür olduğu, projektörün hangi siyah seviyeye sahip olduğuna ve hangi ekran malzemesini kullandığınıza bağlıdır. Standart beyaz ekranlar genellikle çubukları biraz daha görünür hale getirir. Yüksek kontrastlı gri ekranlar onları daha koyu hale getirecektir. İyi haber şu ki, bu ekran malzemeleri ve bu günlerde mevcut olan daha yüksek kontrastlı projektörler ile, siyah çubukların varlığı, eskisinden çok daha az görünür bir dikkat dağıtıcıdır.

Yine de, mükemmeliyetçiyseniz ve para bir nesne değilse, "16:9'dan daha geniş" filmler görüntülendiğinde çerçeveyi yatay olarak kapatmak için elektrikli maskelemeyi düşünebilirsiniz. Bu, ekran yüzeyinin açık alanını değiştirmek için ekranın üst ve alt kenarı boyunca açılabilen veya kapatılabilen siyah kumaş panellere sahip ekranınızla sipariş ettiğiniz bir seçenektir. Filmin en boy oranı ne olursa olsun, görüntünün etrafında sağlam bir siyah çerçeve oluşturmak için kullanılırlar. Video sunumunun genel kalitesinin, etrafına siyah bir çerçeve yerleştirerek geliştirildiğini göreceksiniz.

Electonic maskeleme ideal bir çözümdür ve maliyet herhangi bir sorun olmasaydı, her zaman tavsiye ederiz. Ancak yeni yüksek kontrastlı ekranlar ve yüksek kontrastlı projektörler sayesinde, siyah çubuklar çok siyahtır ve bu nedenle fark edilmez. Çoğu tüketici, sadece onları ortadan kaldırmak için elektrik maskeleme için önemli bir ek maliyet ödemek istemez.

 

16: 9 ekranda 4: 3 malzeme görüntüleme

Tüm 16:9 formatlı projektörler 4: 3 görüntü gösterecektir. Bununla birlikte, 16:9 projektörün (veya herhangi bir 16:9 düz panel TV'nin) bir sınırlaması, bir şekilde veya başka bir şekilde, 4:3 malzemenin görüntülenme biçiminde tehlikeye girme eğiliminde olmasıdır. Bu sizin için bir sorun olabilir veya olmayabilir, ancak dünyada çok fazla 4:3 video/film malzemesi olduğu için seçenekleriniz hakkında net olmanız gerekir. Standart televizyon elbette 4:3'tür. Ancak 1953'ten önce yapılan neredeyse tüm Klasik Filmler de öyle. (Casablanca, The Maltese Falcon, İsyan ödülü, Yurttaş Kane, Wizard of Oz, Gone with the Wind, Fantasia, vb.). Ken Burns'ün İç Savaş ve Mark Twain'in hayatı hakkındaki muhteşem belgeselleri gibi birçok özel ilgi malzemesi 4:3'te. Ve I Love Lucy ve Andy Griffith Show'dan Northern Exposure ve Friends'e kadar DVD'de yayınlanan tüm tarihi televizyon dizileri orijinal 4: 3 formatında. Peki tüm bu materyalleri ev sinemanızda nasıl sergileyeceksiniz?

16: 9 projektörle, bir seçenek ekranın orta üçte ikisini kullanarak 4:3 malzemeyi doğru en boy oranında görüntülemektir. Bunu yaptığınızda, görüntünün her iki tarafında, görüntü ile ekranınızın kenarları arasındaki boşluğu dolduran siyah sütunlar olacaktır. Bu pillarboxing olarak bilinir.

Çok çekici olmayan bir başka seçenek de, projektörde 4:3 görüntüsünü yatay olarak uzatan ve böylece 16:9 çerçevesini dolduran "Genişlet" özelliğini kullanmaktır. Bu modda insanlar daha şişman görünecek. Arabalar oval şekilli lastiklerde düşük binicilere benziyor. Evet, 16:9 ekranını doldurur, ancak kazablanka'nın Romantik özü, bir 4:3 filmi, Bogart ve Bergman'ın savaş yıllarını Fransız peyniri ve pate üzerinde harcadıkları gibi görünmesini sağladığınızda biraz tehlikeye giriyor. Klasik bir filmi yönetmenin yarattığı şekilde görme konusunda ciddi olan herkes için, 4:3 görüntüsünün bu tatsız bozulması (birçok 16:9 video görüntüleme cihazında "özellikli bir seçenek") kabul edilemez olacaktır.

16:9 projektörlerde ve TV'lerde yaygın olarak bulunan üçüncü bir seçenek, 4:3 görüntüsünü germek yerine" yakınlaştırmak". Bu temel olarak görüntünün üst ve alt kısımlarını keser ve görüntünün orta bölümünü tam çerçeve 16:9'da görüntüler. Örneğin, yüzdeki yakın çekimlerle, sadece gözleri, burnu ve ağzı koruyarak konunun başının ve çenesinin üstünü kaybedersiniz. Genel olarak, görüntünün hayati bölümlerinin kaybolduğunun farkındasınızdır. Kullanım kılavuzunuz buna "yakınlaştırma" diyecektir, ancak "4:3 kasaplama seçeneği" olarak adlandırılmalıdır."Citizen Kane gibi bir şeyi başlangıçta görülmesi gereken şekilde görmek için herhangi bir isteğiniz varsa kullanılmamalıdır.

Birçok 16:9 projektör ve TV, 16:9 çerçevesini en az bozulma ile dolduran 4: 3 malzeme için başka bir alternatife sahiptir. 16:9 çerçevesine uyacak şekilde yan kısımları uzatırken, 4:3 resmin orta kısmının orijinal en boy oranını koruyacaklardır. Bu muhtemelen çerçeveyi doldurmanın en az saldırgan yoludur. Görüntünün kenarları genellikle hayati bir konu içermediğinden, normal kablo veya yayın televizyonu için kesinlikle uygulanabilir bir çözümdür. Bu nedenle, dış kenarları çarpıtmak makul bir uzlaşmadır. Bununla birlikte, sanatsal klasik filmleri izlemek için, görüntüyü 16:9 çerçevesindeki her iki taraftaki sütunlarla merkezlemek, malzemeyi yönetmen tarafından yaratıldığı gibi görmenin tek yoludur.

İşin özü şu. 16: 9 formatlı bir ekran, HDTV yayını için mükemmeldir. 16:9'dan daha geniş olan filmlerde küçük üst ve alt siyah çubuklar bırakır ve 4:3 malzeme ile bazı tavizler vermenizi gerektirir. Çoğu ev sineması meraklısı için, 16:9 geniş ekranın görsel etkisi 4:3 ekranla ilgili sorunlardan daha ağır basmaktadır. Bununla birlikte, en dramatik 4:3 ekrana sahip olmaktan endişe ediyorsanız ve yukarıda belirtilen yollardan herhangi biriyle uzlaşmak istemiyorsanız, bunun yerine 4:3 formatlı bir ekran kullanmayı tercih edebilirsiniz.

Seçenek 2: 4: 3 ekran

İlk başta, 4:3 ekranlı bir 4:3 projektör seçme fikri biraz eski moda geliyor. Sonuçta, çağdaş dünya 16: 9, değil mi? Neden biri bu rotaya gitsin ki? Birincil sebep, klasik 4:3 filmlerin görüntülenmesi için ekranın boyutunu en üst düzeye çıkarmaktır. Bu amaç için özel olarak 150" diyagonal 4:3 Stewart Studiotek 130 var. Büyük ölçekli görüntünün etkisi, 16: 9 ekranın ortasında daha küçük bir formatta ortalanmasına kıyasla oldukça dramatiktir.

1953'ten önce, çoğu ticari sinema tiyatro ekranları 4:3 idi. Aslında, televizyon, o zamanki standart film formatına uyacak şekilde 4:3 en boy oranını benimsemiştir. Hollywood, televizyonun tanıtımına rekabetçi bir cevap olarak 1953'ten başlayarak çoğunlukla geniş ekran formatlı filmler üretmeye geçti. Bu nedenle, eski klasik filmleri ticari bir sinemada gerçekten izledikleri şekilde deneyimlemek isteyenler için, büyük bir 4:3 ekranı mükemmel bir çözümdür. (The Sting filmini hatırla 1973'ten mi? 4:3'te çekildi çünkü yönetmen eski bir klasik film gibi görünmesini istedi.)

4: 3 ekranının en önemli avantajı, görüntülediğiniz malzeme türü ne olursa olsun, mümkün olan en büyük görüntüyü yansıtmanıza izin vermesidir. Bunun nedeni, ortalama evdeki görüntüleme odalarının çoğunun, tavan ekran yüksekliğini sınırlamadan önce ekran genişliğine pratik sınırlar koymasıdır. Odanın boyutları sizi 8 metre genişliğinde bir ekranla sınırlayabilir. Ancak, herhangi bir 8 ayak genişliğinde ekran için, genellikle bu ekranı 3.4 feet boyunda (2.35:1 En Boy oranı için), 4.5 feet boyunda (16:9 en boy oranı için) veya 6 feet boyunda (4:3 En Boy oranı) yapma seçeneğiniz olacaktır. 4: 3 formatı, herhangi bir ekran genişliği için toplam ekran alanının daha fazla Kare görüntüsünü verir. Klasik Filmler gibi materyalleri geniş formatta izlemek istiyorsanız bu çok önemlidir. Sadece 4:3 temanızın standart yayın televizyonu olması önemli değildir.

4:3 ekranlar için projektörler

Sinemanızı büyük ölçekli 4:3 ekran için ayarlamak istiyorsanız, yerel bir 4:3 projektöre veya en az 1.3 x zoom aralığına sahip güçlü bir zoom lensine sahip bir 16:9 projektöre ihtiyacınız olacaktır. Şu anda Canon SX60'I 4: 3 ekranıyla kullanıyorum. Bu, büyük 10 metrelik geniş ekranı doldurmak için bol miktarda ışığa sahip 4:3, 1400x1050 çözünürlüklü bir projektördür. Bu kurulumda, 16:9 veya 2.35:1 olan konu da 10 ayak genişliğinde görüntülenir ve görüntünün üstünde ve altında siyah çubuklar vardır. Bu projektörde, 16: 9 malzeme bir 1400x787 piksel matrisinde görüntülenir-bir 720p projektörden daha yüksek fiziksel çözünürlük, ancak bir 1080p projektörün sunacağı kadar yüksek değil.

En yüksek 1080p çözünürlüğe geçmek istiyorsanız, en az 1.3 zoom aralığına sahip güçlü zoom lenslerine sahip yeni 1080p modellerinden herhangi birini seçebilirsiniz. Bu projektörlerden birini kullanarak, lensi nispeten geniş bir açı ayarına yakınlaştırabilirsiniz, böylece yerel bir 4:3 görüntüsü 4:3 ekranını doldurur. 16: 9 veya 2.35 konuya geçtiğinizde, görüntü ekranı yan yana dolduruncaya kadar lensi ileriye doğru yakınlaştırırsınız.

1080p projektörün bu şekilde kullanılmasının avantajları şunlardır: (a) her türlü görüntüleme malzemesi için mümkün olan en yüksek çözünürlüğü elde edersiniz ve (b) en yeni 1080p projektörlerin tümü, aynı fiyat aralığındaki SXGA modellerinden daha iyi kontrast ve siyah seviyeye sahiptir.

Seçenek 3: 2.35 'Sabit Görüntü Yüksekliği' Ekranı

Çoğu çağdaş film 16:9'dan daha geniş formatlarda yapılır ve bunlardan birkaçı 2.35:1'de yapılır. Buna göre, bazı ev sineması meraklıları 2.35 formatlı bir ekran seçiyorlar. Bu tür bir kurulumda, tüm 2.35 filmler siyah çubuklar olmadan tam çerçeve süper geniş ekranda gösterilir. Bu arada 16:9 ve 4: 3 konu 2.35 ekranın ortasında pillarboxed şekilde görüntülenir.

16: 9 ekranda, görüntünün genişliği ve yüksekliği, görüntülenen malzemenin en boy oranına bağlı olarak değişebilir. 4: 3 ekranında, tüm malzemeler sabit bir genişlikte görüntülenir ve yalnızca görüntü yüksekliği en boy oranına göre değişir. Tersine, bir 2.35 ekranı kullanırken, sabit kalan görüntü yüksekliğidir ve görüntü genişliği en boy oranına göre değişir. Bu nedenle, bazen Sabit Görüntü yüksekliğine atıfta bulunarak CIH veya CH olarak adlandırılan 2.35 konseptini göreceksiniz.

Farklı en boy oranlarına sahip bir konu, yukarıda açıklandığı gibi güçlü bir zoom lensine sahip bir projektör kullanılarak veya yardımcı bir anamorfik lens kullanılarak 2.35 ekranda yönetilebilir. 2.35 CIH seçeneğinin avantajlarını, kısıtlamalarını ve pratik hususlarını ayrı bir makalede tartıştık. Haberler bölümüne bakınız.

Sonuç

Gördüğünüz gibi, bir ev sineması kurmanın birkaç yolu vardır. Çoğu insan çok yönlülüğü nedeniyle 16:9'u seçer, ancak 4:3 ve 2.35 seçenekleri birçok nedenden dolayı birçok insana hitap eder. Bunu yapmanın doğru bir yolu yoktur-kendi görüntüleme tercihlerinize göre sizin için doğru yoldur. Film, dizi formatları günümüzde 16:9 şeklinde görüntüleniyor. Yine sizin için doğru karar otoriletlerin değil sizin ne istediğinizdir. 

Diğer makalelerimiz: 

 

 

BENQ W1210ST OYUNCU PROJEKSİYONU İNCELEME.


PROJEKSİYON PERDESİNDE GAİN EKRAN KAZANCI NEDİR?

2.35 GENİŞ EKRAN EV SİNEMASI İÇİN UYGUN MU?

EV SİNEMASI İÇİN PROJEKSİYON TAVSİYESİ 2020.

EV SİNEMASI PROJEKTÖRÜ  SATIN ALMADAN ÖNCE BİLMENİZ GEREKENLER

PROJEKSİYON CİHAZI İÇİN HARİCİ SES SİSTEMİ ALMAM GEREKİR Mİ?

PLAYSTATİON5 İÇİN PROJEKSİYON VE MONİTÖR ÖNERİSİ

SINIF VE TOPLANTI SALONLARI İÇİN EN İYİ 10 PROJEKSİYON CİHAZI

EV SİNEMASI PROJEKSİYON ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ BÖLÜM 1 

EV SİNEMASI PROJEKSİYON ALIRKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ BÖLÜM 2

PROJEKSİYON PERDESİ SEÇERKEN NELERE DİKKAT EDİLMELİ?